TECHNION-FRIENDS-LOGO
MINISTRY-OF-EDUCATION-ARCHIMEDES
TECHNION-CHEMISTRY-FACULTY
ADAMA-LOGO
TECHNION-LOGO

בואו לקבל נקודות זכות אקדמיות כבר בתיכון

ההרשמה לשנת תשפ"ז בעיצומה

guy

ארכימדס

מהי מהות הפרויקט?

מטרת הפרויקט ארכימדס היא לאפשר לתלמיד לצבור במשך שלוש שנים (כיתות י'-יב') כ-30 נקודות זכות אקדמיות בטכניון מתוך הקורסים הבסיסיים המיועדים לתואר ראשון בכימיה. כל הקורסים הנלמדים נרשמים במערכת הטכניונית ונשמרים עבור התלמידים במשך 5 שנים, לא כולל שנות שירות צבאי / שירות לאומי. תלמידים שבוחרים במסלול זה ומצליחים להגיע להישגים גבוהים מעלים מאוד את הסיכוי שלהם להשתלב כתלמידים מין המניין במסלולים הכי נחשקים בטכניון!

ארכימדס3
ארכימדס1
ארכימדס2
ארכימדס4

מטרות פרויקט ארכימדס

חשיפת

תלמידים מוכשרים למדעי הכימיה בדגש על תלמידים שנטייתם הטבעית היא למצוינות מתמטית – פיזיקלית

הגברת

מודעות בקרב תלמידים הורים ומורים לחשיבותה ומרכזיותה של הכימיה בתעשיית ההיי-טק הישראלית

יצירת

עתודה של בוגרי כימיה בעלי רמת הישגים גבוהה ביותר, אשר תקדם את התעשייה הכימית ואת המחקר האקדמי בישראל

מיצוב

מעמדה של הפקולטה לכימיה בטכניון כפקולטה המובילה בישראל, הן במישור המדעי והן בפעולותיה למען הקהילה והסביבה

הובלת שינוי

משמעותי בתדמיתו הציבורית של מקצוע הכימיה ושל התעשייה הכימית

הטמעת

העובדה שהכימיה מקיפה מגוון של טכנולוגיות מודרניות בעלות תרומה קריטית לכלכלת ישראל

”ארכימדס מהווה עבור בוגריו כרטיס כניסה לקריירה ולתפקיד הבא בחייהם"

zeev-gross

פרופ' זאב גרוס, ראש תוכניות הנוער בפקולטה לכימיה ע"ש שוליך בטכניון

פרופ’ זאב גרוס סיים את הדוקטורט שלו בכימיה אורגנית פיזית בשנת 1987 באוניברסיטת בר-אילן. לאחר שנתיים של פוסט דוקטור באוניברסיטת פרינסטון בתחום הכימיה של פורפירין תחת פרופסור ג'ון טי גרובס, הצטרף לפקולטה לכימיה של שוליך, בטכניון, ישראל בה הוא כיום פרופסור לכימיה ודיקאן החטיבה בטכניון ללימודים חיצוניים והמשך.
לאורך השנים, פרסם פרופ’ גרוס למעלה מ-200 פרסומים מדעיים שנסקרו על ידי עמיתים והוא מחזיק בפטנטים רבים והוענק לו פרס הקריירה היוקרתי. של הנס פישר לשנת 2018 בכימיה של פורפירין, ובין היתר פרס החברה. הישראלית לכימיה למדען המצטיין ופרס הנרי טאוב על מצוינות במחקר.

02

מיקום

לא נדרש ידע מוקדם בכדי להירשם לארכימדס! מתחילים ממש מהבסיס!

הלימודים מתקיימים מדי יום שישי בין השעות 8:30-13:30
בפקולטה לכימיה על שם שוליך בטכניון, חיפה.

תחילת הלימודים: ספטמבר

סיום הלימודים: אוגוסט

הלימודים הם יחד עם קבוצת תלמידי תיכון בלבד, המרצים בפרויקט

ארכימדס הינם בעלי דוקטורט ומעלה, המנוסים בלימוד בני נוער

הנבחרים כמצטייני הוראה שנה אחר שנה.

ארכימדס-הפקולטה-לכימיה-בטכניון

מה התלמידים חושבים?

יערה פלג

בוגרת תוכנית ארכימדס, הפקולטה לכימיה ע" שוליך בטכניון וחברה בקבוצת פורן, הפקולטה לכימיה ע" שוליך בטכניון

הצטרפתי לתוכנית ארכימדס בכיתה י', לפני שנתיים. הגעתי כמעט בלי ידע בכימיה. מאז למדתי קורסים בכימיה כללית, כימיה אורגנית, כימיה אי אורגנית, מעבדות ועוד הרבה מעבר. יש לי עד כה 25 נקודות זכות לתואר. התוכנית העשירה אותי מאוד והיוותה עבורי אתגר מחשבתי הרבה מעבר למה שלמדתי בבית הספר וממש גרמה לי להתאהב במקצוע הכימיה. בקיץ האחרון, בזכות יוזמה של פרופ' זאב גרוס לקחתי חלק בקורס "פרויקט מחקר" במסגרתו הצטרפתי למעבדה של פרופ' רננה פורן בפקולטה לכימיה וחקרתי בעזרת מודלים חישוביים מולקולות של גלאי פחמן דו חמצני ומאוד התחברתי לעבודה במעבדה: הן לכימיה החישובית והן לפרויקט עצמו. בסוף, כשהגשתי את הפרויקט המוגמר, הבנתי שהוא מהווה פתח לנושאים נוספים בכימיה אז בהחלטה משותפת עם המנחה והפרופסורית, הצטרפתי רשמית לקבוצת פורן במעבדה ואמשיך השנה במחקר אותו התחלתי. אני מתכננת לסיים תואר ראשון בכימיה בטכניון בזכות ההתחלה הזו וגם תארים מתקדמים. אני שמחה ומברכת על התוכנית הזו שהכירה לי את עולם הכימיה."

 
עמית-נבו

עמית נבו

בוגר תוכנית ארכימדס, הפקולטה לכימיה ע" שוליך בטכניון, חבר ותיק בנבחרת הכימיה הארצית, זוכה מקום 1 בכימיאדה לשנת תשפ"ד, יצג את מדינת ישראל באולימפיאדת מנדלייב וזכה במדליית כסף!

"שלום, שמי עמית נבו. אני ילד בן 17 שגר בעתלית ואוהב כימיה. אני לומד בטכניון מכיתה ח' בזמן התיכון בתוכניות אודיסיאה וארכימדס ומשתתף בנבחרת ישראל בכימיה כבר 3 שנים. בחודשים האחרונים ניתנה לי הזדמנות מטעם תוכנית ארכימדס ללמוד קורס הנקרא: "פרויקט מחקר" במסגרתו מצטרפים למסגרת מספר שבועות למעבדת מחקר שם משתתפים ומתנסים במחקר אמיתי.
בפרויקט המחקר שלי הצטרפתי למעבדתו של ד"ר אורי גרין שמחקרו עוסק בין היתר ביצירת סנסורים מולקולריים לפחמן דו חמצני.
הסנסורים האלה הם מולקולות שיכולות להגיב בצורה סלקטיבית ובלתי הפיכה למולקולות של פחמן דו חמצני ותוצרי התגובה הזו משחררים אור ובכך מאפשרים לנו לדעת מהי כמות הפחמן הדו חמצני.
במהלך הפרויקט למדתי דברים רבים: החל מעקרונות בסיסיים בסינתזה אורגנית ועד לרעיונות ועקרונות מתקדמים הנמצאים בחזית המחקר בטכניון ובעולם. "

חוויתי את תחילתה של הקמת מעבדה חדשה ונהניתי לבקר במעבדות אחרות ולהאזין בסמינרים בפקולטה לכימיה ע"ש שוליך שחשפו בפניי עולמות חדשים שעד אז לא ידעתי על קיומם. בזמן שהייתי במעבדה וסינתזתי את הסנסורים, נהניתי לראות כיצד התיאוריה אותה למדתי במשך שנים הופכת למציאות ותמיד היה כיף ללמוד ולעבוד עם אנשים שהתלהבותם מהכימיה דומה לשלי.

אני בטח שכל הכלים וההתנסויות שקיבלתי מהקורס הזה ימשיכו ללוות אותי בהמשך דרכי ואני כבר לא יכול לחכות לרגע שבו אוכל לחזור לעולם המחקר. אני רוצה להודות לד"ר אורי גרין שקיבל אותי לפרויקט הזה והיה מוכן ללמד ולכוון אותי באופן יוצא דופן: תמיד בגישה חיובית ואהבה גדולה מאוד לידע. בנוסף, ברצוני להודות לצוות ארכימדס ולמוביל שלה פרופ' זאב גרוס שבזכותם קיבלתי את ההזדמנות הייחודית הזאת."

Play Video

תמר ברבש

שמי תמר ברבש, אני בוגרת תוכנית ארכימדס. התחלתי את התוכנית כשהייתי בכיתה י"א (לפני שנתיים) ולמדתי קורסים טכניוניים בכימיה שבסופו של דבר גם אפשרו לי להמיר את הבגרות. צברתי הרבה מאוד ידע בכימיה ואני מרגישה שאני יודעת כימיה לעומק. בסופו של דבר לקחתי קורס שנקרא "פרויקט מחקר" והיתה לי חוויה מדהימה בתוכנית, היה לי כיף לבוא. המרצים היו מקצועיים, הם העבירו את החומר בצורה טובה והכרתי גם הרבה מאוד חברים בתוכנית. פרויקט המחקר אליו נרשמתי היה במעבדה של ד"ר אורי גרין במסגרתו חיפשנו מבנים אפשריים לפרובים לזיהוי חלבונים ובנוסף עשיתי מיני פרויקט שאני תכננתי אותו בכדי לבדוק את הקשר בין מבנה של המולקולה לריח שלה ובעצם אני בחרתי במולקולה ונילין והכנתי כל מיני נגזרות של ונילין, בדקנו את הריח שלהן וזה היה מאוד מעניין ואני מרגישה שזה היה מאוד מאוד מלמד. אני כרגע התקבלתי לאוניברסיטה העברית לפקולטה לרפואה, אני עושה את המסלול הצבאי של "צמרת" ואני מאוד מאוד ממליצה על התוכנית. זה גם עזר לי בשלבים של הקבלה לרפואה וגם עזר לי באופן כללי להתפתח בתור בן אדם.

Play Video

אלכסנדרה פנקוב

בוגרת תוכנית ארכימדס, הפקולטה לכימיה ע" שוליך בטכניון

שלום, אני אלכסנדרה מתוכנית "ארכימדס". המחקר שלי עוסק במעבדה בכימיה אורגנית אצל ד"ר אורי גרין והנושא של המחקר היה פיתוח חומרים פלורסנטים עם סלקטיביות גבוהה ל- CO2

המטרה המרכזית היתה לפתח מולקולה שתאתר את המולקולה CO2 בתוך התאים. במהלך המחקר, כשהגעתי למעבדה יצא לי להכיר מעבדה בכימיה אורגנית, איך עובדים במנדף. הכרתי כל מיני שיטות אנליטיות כמו קולנה ו- TLC שזה משמש להפרדת חומרים ופלואורסצנציה, למדתי להשתמש בכל מיני חומרים וכלים במעבדה שיעזרו לפתח מחקר.

נשמח לענות על כל שאלה!

מה תרצו לדעת?

מרגישים שאתם צריכים להתייעץ?

קודם בדקו בעמוד שאלות ותשובות, ריכזנו שם לא מעט שאלות נפוצות

sharon-brutman-archimedes

שרון ברוטמן

רכזת תוכנית ארכימדס בפקולטה לכימיה ע"ש שוליך בטכניון

טלפון: 04-8293738 

ch.youthpro@technion.ac.il

liat-aviv

ליאת אביב

רכזת תוכניות נוער בפקולטה לכימיה ע"ש שוליך בטכניון

טלפון: 04-8293738 

ch.youth@technion.ac.il

צור קשר

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please enter a valid phone number.
Please type your message.